Pengembangan Media Filter Instagram Berbasis Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran IPA untuk Meningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.4228Keywords:
media pembelajaran, filter instagram, hasil belajarAbstract
References
Acesta, A., & Nurmaylany, M. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Augmented Reality Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 2).
Ananda, R. (2017). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas IV SDN 016 Bangkinang Kota. Jurnal Basicedu, 1(1), 21–30.
Astuti, I. I. (2021). Platform Instagram Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Peserta Didik. Jurnal Civic Hukum, 6(2). https://doi.org/10.22219/jch.v6i2.17680
Dewi, A. C., Adi, E. P., & Abidin, Z. (2021). Pengembangan Infografis Melalui Instagram Sebagai Penguatan Pemahaman Pokok Bahasan Sistem Pencernaan Manusia. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(2), 216–224. https://doi.org/10.17977/um038v4i22021p216
Irfansyah, J. (2017). Media Pembelajaran Pengenalan Hewan Untuk Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android. Journal of Information Engineering and Educational Technology, 1(1), 9. https://doi.org/10.26740/jieet.v1n1.p9-17
Ismiyani, A. (2020). Membuat Sendiri Aplikasi Augmented Reality. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Khasana, V. A., Setiyawan, H., & Desiningrum, N. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Aplikasi Instagram terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran Matematika Materi Volume Bangun Ruang di SDN Bakung Temenggungan Balongbendo. Child Education Journal (Vol. 2, Issue 2).
Kumala, F. N. (2016). Pembelajaran IPA SD (1st ed.). Malang: Penerbit Ediide Infografika.
Mila, M. (2018). Pengembangan Media Multi Representasi Berbasis Instagram Sebagai Alternatif Pembelajaran Daring.
Mufidah, A., & Mufidah, R. (2021). Aplikasi Tik-Tok dan Instagram sebagai Salah Satu Alternatif dalam Media Pembelajaran IPA. 60–69. http://ejournal.iainponorogo.ac.id/index.php/jtii
Ningrum, K. D., Utomo, E., Marini, A., & Setiawan, B. (2022). Media Komik Elektronik Terintegrasi Augmented Reality dalam Pembelajaran Sistem Peredaran Darah Manusia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1297–1310. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2289
Pertiwi, N. P. (2022). Media Pembelajaran Digital Berbasis Instagram Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2).
Prasetyo, S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Android Untuk Siswa SD/MI. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 1(1). https://doi.org/10.32934/jmie.v1i1.29
Rahman, A. Z., Hidayat, T. N., & Yanuttama, I. (2017). Media Pembelajaran Ipa Kelas 3 Sekolah Dasar Menggunakan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android. 4(6), 43–47.
Rasyid, R. E. (2022). Buku Ajar Pengantar Pendidikan. Tasikmalaya: Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.
Rozal, E., Ananda, R., Zb, A., Fauziddin, M., & Sulman, F. (2021). The Effect of Project-Based Learning through YouTube Presentations on English Learning Outcomes in Physics. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(3), 1924–1933.
Saputri, F. E., Annisa, M., & Kusnandi, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Menggunakan Augmented Reality (AR) Berbasis Android pada Siswa Kelas III SDN 015 Tarakan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(1), 57–71.
Setyawan, B., Rufii, Nf., & Fatirul, Ach. N. (2019). Augmented Reality Dalam Pembelajaran IPA Bagi SiswA SD. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 78–90. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v7n1.p78--90
Sukmadinata, N. S. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Sunardiyah, M. A., Wibawa, S., & Nisa, A. F. (2022). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Pembelajaran. 159–164.
Yasmin Anggraini, S., Supriatna, A. R., & Amir Soleh, D. (2021). Pengembangan Filter Game Edukasi Berbasis Instagram Pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika (Vol. 5, Issue 2).
Yuliono, T., & Rintayati, P. (2018). Keefektifan Media Pemelajaran Augmented Reality Terhadap Penguasaan Konsep Sistem Pencernaan Manusia. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 65–84. https://doi.org/10.21009/JPD.091.06
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).