Application of Role Playing Techniques to Increase Students’ Learning Motivation in the New Normal Period

Muhammad Junaedi Mahyuddin, Fitriyanti Sulaiman, M Yunus Sudirman, Riska Riska, Yanti Yanti

DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3451

Article Metrics

Abstract Views : 52 times
PDF Downloaded : 10 times

Abstract


The title of this study is "Application of Role Playing Techniques to Increase Students' Learning Motivation in Class V SDN 89 Uru in the New Normal Period." The pupils in this research were all in fifth grade at SDN 89 Uru. When provided to pupils, little learning motivation is shown, and just a few repetitions are appropriate to complete the job. The goal of this research was to see if using role-playing strategies may help pupils become more motivated to learn. A pre-experimental approach was used to perform this study. In this study, descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. This is a class V research project involving 19 pupils. To make observations and distribute surveys, and subsequently draw conclusions, data gathering techniques were utilized. Learning motivation in class V SDN 89 Uru is in the high group, according to the research findings, with an average score of 84.65, a standard deviation of 7.03, and an ideal score of 200. The use of role playing tactics is now more common than it was previously.


Keywords


Role Playing Technique, Learning Motivation

Full Text:

PDF

References


Alfansuri, F. N., Aini, R. Q., Nurkapid, M., & Wulandari, A. T. (2021). Kesiapan Pembelajaran Tatap Muka Dan Kesehatan Mental Siswa Sekolah Dasar Akibat Pembelajaran Daring. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 5(2), 345–362.

Bani, E. A. S., Asdiniah, E. N. A., Nurdianyah, M. F., & Windayana, H. (2021). Membangun Sinergi Antara Guru dan Wali Murid dalam Mengelola Kelas Daring pada Proses Pembelajaran Selama Masa Pandemic. Jurnal Basicedu, 5(6), 5692–5705.

Cleopatra, M. (2015). Pengaruh gaya hidup dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2).

Durrotunnisa, D., & Hanita, R. N. (2022). Konseling Kelompok Teknik Reinforcement Positif untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Broken Home. Jurnal Basicedu, 6(1), 315–323.

Herlina, U. (2016). Teknik role playing dalam konseling kelompok. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 2(1), 94–107.

Komsi, D. N., Hambali, I., & Ramli, M. (2018). Kontribusi pola asuh orang tua demokratis, kontrol diri, konsep diri terhadap motivasi belajar siswa. Psychology, Evaluation, and Technology in Educational Research, 1(1), 55–61.

Lestari, P., & Sumarno, I. D. (2021). Kesiapan SD Negeri Wonomerto 01 Dalam Penerapan Pembelajaran Tatap Muka Di Masa New Normal Pandemi Covid-19. Guru Berkarya, 54.

Mahyuddin, M. J. (2016). Model bimbingan kelompok dengan teknik bermain peran untuk meningkatkan keterampilan sosial. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 2(1), 1–11.

Maryanto, L., Setyowani, N., & Mugiarso, H. (2013). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Layanan Penguasaan Konten dengan Teknik Bermain Peran. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 2(3).

Muhsin, H. (2021). Kampus Merdeka Di Era New Normal. Masa Depan Kampus Merdeka & Merdeka Belajar: Sebuah Bunga Rampai Dosen, 143.

Mulyani, S. (2021). Resiliensi Siswa Dalam Memasuki Era New Normal di SMA Negeri 2 Tambang.

Nurhasanah, M. (2020). Role Model Pembelajaran Sebagai Sarana Inovatif Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid 19. Al-Lubab: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Keagamaan Islam, 6(1), 85–95.

Puspita Dewi, R., & Dibyo Wiyono, B. (2018). Konseling Kelompok Teknik Bibliokonseling untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V MI Nurul Huda 2 Kota Mojokerto. Jurnal BK UNESA, 9(1).

Putri, A. M. K., Akhwani, A., Nafiah, N., & Djazilan, M. S. (2021). Pengaruh Media Educandy pada Pembelajaran PPKn terhadap Motivasi Belajar Daring Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4206–4211.

Putri, S. N. J., Aiman, U., Sudirman, M. Y., Kurniawan, N. A., & Pambudi, P. R. (2021). Pengaruh Emoji Dalam Media Layanan Bimbingan Dan Konseling Online Terhadap Metakognitif Konseli. Psikodidaktika: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 211–219.

Santrock, J. W. (2021). Psikologi pendidikan.

Silalahi, W. (2018). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa dengan menggunakan metode role play pada pelajaran IPS kelas IV SD swasta xaverius padang sidimpuan. School Education Journal PGSD FIP UNIMED, 8(2), 172–181.

Siska, Y. (2011). Penerapan metode bermain peran (role playing) dalam meningkatkan keterampilan sosial dan keterampilan berbicara anak usia dini. J. Educ, 1(1), 31–37.

Sugiyono, M. (2014). Educational Research Methods Quantitative, Qualitative Approach and R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharyat, Y. (2009). Hubungan antara sikap, minat dan perilaku manusia. Jurnal Region, 1(3), 1–19.

Suryaningtyas, A. (2014). Implementasi Metode Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Standar Kompetensi Mengelola Sistem Kearsipan Siswa Kelas XI Administrasi Perkantoran 2 SMK Negeri 2 Purworejo.

Ulandari, K. S. S., Dibia, I. K., & Sudana, D. N. (2014). Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa SD Kelas V Semester Ganjil di Desa Buruan. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).


Altmetric Dimensions

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Muhammad Junaedi Mahyuddin, Fitriyanti Sulaiman, M Yunus Sudirman, Riska Riska, Yanti Yanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.